Sök:

Sökresultat:

2021 Uppsatser om Fast fashion - Sida 1 av 135

Fast Service in Fast Fashion-En kvantitativ studie av kundrespons till självserviceteknik i fast fashion

The success of self-service technology in retail grocery stores cannot be ignored, and the fact is that every other grocery store in Sweden has implemented the self-scanning or self-checkout systems. The trend is that the technique is spreading into other markets with potential to increase productivity for companies and enhance the service for customers. Fast fashion is one branch that is left untouched by the development in payment processes, and despite the leading companies extensive focus on fast service, the concept of self-service technology has not yet been tested. This paper undertake a quantitative, experimental approach to the issue and examines the effect self-checkout would have on Fast fashion- customers. By presenting a scenario with and without self- checkout and afterwards asked about the respondents experience, we can provide the marketing world with new insights.

Fast fashion i modeindustrin : En kamp mot klockan

Syftet med uppsatsen är att undersöka vad som inom Fast fashion har påverkat företagen på den internationella modemarknaden. Världen har förändrats och konsumenter ställer högre krav på modeföretag. Tiden blir en allt mer drivande faktor i och med att leverantörskedjor utvecklar kortare ledtider. Produktionsstrategin inom Fast fashion företaget är i leverantörskedjan av stort fokus. Vi vill med denna uppsats skapa uppmärksamhet till det omtalade fenomenet som har tillkommit, Fast fashion.

Kommunikation av CSR hos fast fashion företag- En fallstudie av H&M

- En granskning av Kairos Future. I Säffle sparar kommunen pengar genom att släcka var tredje gatlykta utanför centrum och tänker flytta delar av gymnasieskolan till Åmål. Samtidigt har kommunen lagt flera hundra tusen på ett pågående visionsarbete i samarbete med konsultföretaget Kairos Future..

Fashion fades, style is eternal : En studie om fast fashion, trender & konsumentpåverkan

Syfte & forskningsfråga:Syftet med denna uppsats är att skapa en djupare förståelse för utvecklingen av dagens modemarknad och fenomenet ?Fast fashion? genom att analysera och undersöka trenders uppkomst, hur trender anammas av konsumenter samt konsumenters inverkan på modebranschen. Uppsatsens forskningsfråga formulerades med uppsatsens syfte i åtanke och frågan blev följande: Vad är karaktäristiskt för dagens modemarknad och vilken betydelse har konceptet ?Fast fashion? för marknadens utveckling?Metod:Vår uppsats är baserad på en kvalitativ forskningsmetod då vi önskade att få en djupare förståelse kring det valda forskningsämnet. Vidare kom uppsatsen att få en abduktiv karaktär då vi haft ett växelspel mellan vald teori och empiri.

Fast fashion kontra hållbar konsumtion : En studie om konsumenters attityder kring ekologiska produkter i fast fashion företag

Klädindustrin har förändrats betydligt de senaste 30 åren. Detta har lett till nya affärsmodeller som bygger på trendigt, billigt och snabbt mode. Dessa affärskoncept benämns Fast fashion och i Sverige finns kedjeföretagen H & M, Lindex och Gina Tricot för att nämna några. Konceptet uppmanar konsumenter till att ständigt konsumera kläder som därmed stimulerar konsumenternas behov av att bära det senaste modet till ett rimligt pris. Detta beteende får i längden konsekvenser för miljön vilket leder till att media och samhällsaktörer ifrågasätter dessa affärsmodeller.

Ohållbar marknadskommunikation av seriösa hållbarhetsaktörer: en fallstudie av H&M och Max

Problem: Företag ägnar sig åt ett seriöst hållbarhetsarbete, men det finns anledning att tro att detta inte speglas i deras marknadskommunikation. Förändringar i marknadskommunikation tenderar att vara konservativa, då företag väntar på en indikation från marknaden för ökat intresse av hållbara produkter.Syfte: Huvudsyftet med arbetet är att undersöka huruvida företag inom ?Fast fashion?- och ?fast food?-industrierna som gör ett gediget hållbarhetsarbete också använder en marknadskommunikation som är ohållbar. Som en del av detta arbete kommer en grundläggande definition av ohållbar marknadskommunikation att konstrueras genom teoristudier.Metod: En kvalitativ undersökning har använts, då en fallstudie med bildanalys har genomförts, med empirisk data hämtad från företagens marknadskommunikation.Teori: Den teoretiska referensramen grundar sig i teorier kring marknadskommunikation, hållbarhetsaspekter och konsumtionssamhällets konstruktion.Resultat: Det empiriska materialet redovisas genom fallstudieberättelse, baserad på bildanalysen av marknadskommunikationsmaterial som utförts och den analysmodell som har konstruerats.Analys: Empiriska data som insamlats har jämförts med de teorier som vi använt oss av i den teoretiska referensramen. Resultaten har analyserats för att hitta övergripande likheter inom företagens marknadskommunikationSlutsats: Företag inom ?Fast fashion?- och ?fast food?-industrierna som arbetar seriöst med hållbarhetsarbete kan också använda en ohållbar marknadskommunikation enligt den definition som har konstruerats..

Hållbart mode inom fast fashion - en utforskande studie om konsumenters attityder och beteenden

: Modeindustrins negativa påverkan på en hållbar utveckling har ökat aktualiteten för hållbarhetsfrågor inom branschen. Flera Fast fashion-företag har därför börjat införa hållbara åtgärder efter starkare tryck från intressenter. Trots ökad medvetenheten hos konsumenter för hållbara problem påvisar forskarstudier ett gap mellan attityd och beteende inom hållbar klädkonsumtion. Syftet med studien är därför att bidra med kunskap som ökar förståelsen för hållbart konsumentbeteende inom Fast fashion på den svenska marknaden. Studien utgår från att undersöka vilka de bakomliggande motiven är till att attityd och beteende skiljer sig åt, och varför motiven ger uppkomst till ett attityd-beteende gap.

Fast Fashion-konsumentens attityd till hållbart mode

Ekologiskt, närodlat, kravmärkt och återvinningsbart ? kärt barn har många namn och aldrig förr har vi konsumenter varit så medvetna om just den miljömässiga och hälsomässiga aspekten som vi är idag. Man kan verkligen kalla det en ny trend. Sida vid sida om miljötrenden verkar vårt nya sätt att se på mode och hur vi konsumerar det. Den nya eran av ?nyheter varje vecka? och ?prisvärt mode? har även det blivit en ny trend som bidragit till att våra stora Fast fashion-företag fullkomligt sprutar ut nya prisvärda tolkningar av det senaste modet och trenderna.

Fast Fashion - Företagens miljöarbete ur kundens perspektiv

I samma takt som produktionen av kläder tilltar, ökar även medvetenheten kring dess miljöpåverkan. Många företag arbetar efter avtal, märkningar och uppförandekoder för att på så vis reducera påverkan, dock kan det vara svårt för konsumenterna att veta vad de faktiskt står för och betyder. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur kunden ser på Fast fashion-företagets miljöarbete, hur företaget själva ser på det, samt om kundens uppfattning går att förändra. Undersökningen är avgränsad till att undersöka företaget Gina Tricot som ett exempel på företeelsen Fast fashion- företag. För att kunna analysera informationen används kommunikationsmodellen, där sändaren skickar ett meddelande genom bruset till mottagaren, för att senare få tillbaka feedback från mottagagaren.

titel: Fast fashion och kundbemötande ? Vad är viktigt i kundbemötandet för Gina Tricot?

Inom modebranschen växer konkurrensen sig allt större och fler modeföretag satsar på Fast fashion som konkurrensstrategi. Konsumenterna har idag ett starkare modeintresse än någonsin vilket gör att företagen genom korta ledtider kan ta fram moderiktiga produkter till ett lågt pris för att tillfredsställa konsumenternas efterfråga. Den ökade konkurrensen gör att det blir viktigare för modeföretagen att samspela med sina olika attribut för att skapa en stark position på marknaden. Företagets tjänster har blivit ett av de omdiskuterade attributen. Där modebutiker bör satsa på att förbättra sin servicekvalitet genom att ge en högre nivå i sitt kundbemötande för att öka kundlojaliteten och konkurrenskraften.

Mode på nätet : En studie om hur nätbutiker marknadsför sig genom bloggar och andra sociala medier

This thesis examines how online fashion retailers utilize blogs and other social media in their marketing process. The study is focused on internet retailer Nelly and how they make use of fashion blogger Kenza in their marketing. Drawing on Kawamura?s fashion-ology theory, the study emphasizes the new role of the fashion bloggers in the fashion system, and illustrates their consumption power vis-a-vis the retailers, the consumers, each other and the whole industry as such.    .

?Mode är på modet? : - en kvalitativ studie av fenomenet modebloggar -

AbstractTitle: ?Fashion be in fashion? ? a qualitative study of the phenomen fashion blogs (?Mode är på modet? ? en kvalitativ studie av fenomenet modebloggar)Number of Pages: 46 (54 including enclosures)Author: Maria RydströmTutor: Else NygrenCourse: Media and communication studies DPeriod: Spring semester 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science,Uppsala universityAim: Contribute to the understanding of a yet unexplored domain, fashion blogs. And contribute to a discussion of the roll of fashion blogs in the swedish fashionindustry.Method: Qualitive textual analysis of three fashion blogs and interviews with the authors to the three fashion blogs. Completed with six interviews with experts from the fashionindustry and the blogworld.Main results: The authors behind the fashion blogs are young women living in big cities.They write about fashionnews, runway trends, fashion items and style outfits worn by them selves. Fashion blogs provide a new way to follow trends and spread them to the society.

Lindex - vägen till en tydligare logotyp

Lindex has a strong fashion position and is one of northern Europe's leading fashion retailers. Unfortunately their logotype no longer measures up to the fashion level that is required. Surveys and interviews have been conducted with employees at Lindex, disscusing their logotype. I have come to the conclusion that what is needed from Lindex side is strict guidlines for the employees to follow so that all information from Lindex to their customers is made with a great touch of fashion to it and in a coherent way..

KRÄDD Konsten att balansera Ekonomiskt och Kulturellt Kapital

This thesis aims to describe how a fashion designer should balance art and commerce in order to succeed in the fashion industry. We aim to define the Swedish term KRÄDD, and sort out how a designer or CEO in the fashion business should relate to the term, as well as the balance between cultural and economic capital. We present theories of the origins and fluctuations of fashion, as well as social studies on cultural capital, and brand building. The study is made in a qualitative manner where the empirics consist of interviews with 13 respondents that have different positions in, and experience from the fashion industry, including designers, journalists, buyers, a CEO and a PR-professional. In our conclusion, we emphasize the need for a balance between cultural and economic capital in order to succeed as a fashion designer.

Mode bakom kulisserna: - Praktik och förutsättningar för snabbhet och flexibilitet i inköp

Purpose: To explore the purchasing function, mainly the supplier selection activities, in the Fast fashion apparel industry. The purpose is 1) to explore the criteria associated with supplier selection for fashion products, and 2) to analyze the purchasing activities in order to find characteristics and trends which are considered to be strategic for the buying company. Method: The empirics consist of qualitative interviews with employees with responsibility for the companies' purchasing activities, as well as information gathered from articles, annual reports, and company websites. Result: The study indicates that qualitative criterias have increased in importance, and have become an important part of supplier selection for fashion goods. A number of characteristics where identified as important for purchasing fashion goods, which can affect choice of supplier; examples are increased collaboration, increased re-buys and increased use of logistics services.

1 Nästa sida ->